K

L

A

A

S

H

E

K

M

A

N

K

L

A

A

S

H

E

K

M

A

N

b

a

s

s

s

a

x

o

p

h

o

n

e

Recensies &”Quotes” OOSTUM WIND

Salt Peanuts Record Norway 29-06-2021

“Throughout, this is exceptionally exciting music, where the two improvise freely and where the communication is brilliant. They are both excellent performers on their respective instruments, and they are good listeners. This has led to an extremely exciting and different album, which is both melancholy and captivating, depending on the mood the two want to put us in.

“Gjennomgående er dette usedvanlig spennende musikk, hvor de to improviserer fritt og hvor kommunikasjonen er strålende. De er begge to utmerkede utøvere på hvert sitt instrument, og de er gode lyttere. Det har ført til et ytterst spennende og annerledes album, som både er melankolsk og medrivende, alt etter hvilken stemning de to vil sette oss i.

Jan Granlie https://salt-peanuts.eu/record/we-wei-and-klaas-hekman

ROOTSTIME Belgium Sept 1 2021
"Dat levert hier een uur uitermate spannende improvisatie op, die je als luisteraar meteen midscheeps weet te treffen: dit zijn muzikale gesprekken....Nu eens fluisterzacht, dan weer hoekig en bonkig, nu eens smekend,
dan weer behoorlijk rauw en schreeuwerig. Dit is improvisatie van de soort waar je mij altijd wakker                                                         mag voor maken: gebruikmakend van alles wat het moment hen aanreikt, vertalen Wu Wei en Klaas Hekman onverwijld wat ze ontmoeten en wat ze daarbij voelen...Misschien niet het aller gemakkelijkst om te beluisteren, maar van zo’n                                        
indringende schoonheid, dat je er een beetje ondersteboven van geraakt. Indrukwekkend werk!"
(Dani Heyvaert) 
https://www.rootstime.be/index.html?https://www.rootstime.be/CD%20REVIEUW/2021/SEPT1/CD62.html .

Vityal Weekly 07-06-2021

….So Hekman and Wei did recordings at the end of august 2020 in a small empty church. A natural environment for an organ albeit not for an exotic one like the sheng. The cd captures nine of their improvisations that are built from contrasting elements and movements. In most of the improvisations, the sheng is played very flexibly and viable by Wei, whereas Hekman often chooses for bolded and shorter statements playing his a bit cumbersome bass saxophone. Their excursions differ very much in dynamics and structure, so there is a lot to discover and to enjoy: the sense of melody of Wei; the sensible dialogue in ‘First Night in Oostum’, which is one of the improvisations that I liked most. Often it is aspects of their interaction that impressed me, and not so much the improvisations as a whole. For example the mysterious opening of ‘Pewter Ball’ or the intriguing opening of ‘Geräusch’. (DM)

http://www.vitalweekly.net/1288.html


Dagblad van het Noorden 24-06-2021

…”Twee werelden treffen elkaar in het kerkje van Oostum…..Spontane improvisatie is hun taal. Je hoort de twee elkaar aftasten, toenaderen, concentreren, reageren en samenkomen. Wanneer ze beiden tegelijk de registers opentrekken klinkt het geheel even als een kerkorgel. Maar hoor ook het fluisterstille Night , het echoënde Geräusch of de zachte bries in Reed . Ze speelden er buiten voor koeien en bliezen in de storm: echte ‘Oostum wind’”
IlLand Pietersma

.

Wu Wei and Klaas HekmanReview by mihr

3.50 stars

The Chinese sheng is one of those jackpot instruments that is at home in both traditional and new music. This is thanks to its (fascinating) harmonica–accordion–flute hybrid timbre paired with the capability to sustain multiple notes at once, which, honestly, comes out sounding like the exact progenitor of Reichian minimalism.

What’s also great is that it apparently works just as well in the company of other instruments, here for the most part the bulky bass saxophone; and a treasure of a shakuhachi pairing, 7 minutes of glassy acoustic drone. The key to the saxophone pieces is the contrast, the tonal highs and lows; the duality of the fluid (but not necessarily melodious) and the erratic. Maybe even mimetic. On track eight Wu switches to the erhu fiddle that played like this resembles a swarm of wasps. Needless to say, both players are beautifully tapped into the spirit of the Dutch countryside, where these recordings were made.

PlusAlbumrecensie

Wu Wei en Klaas Hekman improviseren als een eenheid

door Erik Voermans Het Parool 21 oktober 2021, 07:00

Dan denk je dat je alles wel zo’n beetje hebt gehoord, of dat je amper meer te verbazen bent. Mis, helemaal mis. Er was buiten Klaas Hekman en Wu Wei gerekend.

Wu Wei en Hekman namen het afgelopen jaar een album op in de kerk van het Groningse gehucht Oostum, met grotendeels geïmproviseerde muziek, die elke beschrijving tart, domweg omdat je haar nergens mee kunt vergelijken. Mooi is het allemaal wel. En ook opbeurend of zelfs ontroerend, zoals in het derde stuk, dat Night heet en precies de bijbehorende verstilde sfeer oproept. De akkoorden die Wu Wei op zijn sheng speelt, mengen daar schitterend met de shakuhachi van Hekman. Onvoorstelbaar dat het hier om een improvisatie gaat. Beide heren waren op die drie opnamedagen in augustus duidelijk telepathisch met elkaar verbonden.

Oostum Wind is de tweevoudig woordspelige titel van het album, waarvan de olijkheid aansluit bij bijvoorbeeld het vierde stuk, dat Plok heet en die belofte volledig inlost (en nog veel meer). Wat een heerlijke muziek.

Klassiek

Wu Wei, Klaas Hekman
Oostum Wind
(Strotbrock 021)

JAZZISME#4 2021

Podiuminfo 09-09-2021

….”Het album maakt goed gebruik van de omgeving: de akoestiek van de kerk, de wind en de stilte van het platteland komen allemaal naar voren. Luister maar eens naar hoe prachtig de nacht wordt vertolkt op het toepasselijk genoemde ‘Night’…..Op ‘Stone’ wordt de sheng verleid om de hoogte in te gaan en dienen de blaasstootjes van Hekman slechts als gids naar de grenzen van dat instrument. Op ‘Howling’ is het de beurt aan de bassaxofoon om zo zwaar mogelijke, dierlijke geluiden te produceren. Waar ‘Geräusch (Noise)’over gaat laat zich raden. Herinneringen aan hun eerste kennismaking worden opgehaald met ‘About Noo Sphere’, waarbij zij zowel tegen elkaar in als met elkaar samenspelen…..Oostum Wind is een album dat niet iedereen zal aanspreken…Het samenspel van deze grootmeesters op hun eigen instrumenten zal de één navelstaarderij noemen en de ander briljant. Feit blijft dat de liefde voor muziek en respect voor elkaars klankkleuren hier hoogtij viert”

Moorsmagazin junie -2021

Saxofonist Klaas Hekman kende ik onder meer van de Nazaten, een tamelijk unieke band die ik zeer waardeer. In 2013 ging hij voor het eerste een samenwerking aan met Wu Wei, een shengspeler die in Berlijn woont en werkt. De sheng is een opmerkelijk Chinees bamboe-orgel dat een wat hoog, bijna concertina-achtig geluid voortbrengt. De bassaxofoon en de sheng bleken, in de handen van Wu Wei en Klaas Hekman, een gouden combinatie.

In 2020 kwamen de twee weer bij elkaar en maakten ze op het platteland van Groningen, in het kerkje van Oostum, samen opnames, niet alleen voor een cd, maar ook voor de onvolprezen ZomerJazzFietsTour, die dat jaar niet op de normale manier door kon gaan, maar wel via digitale optredens. Het concert is dan ook via YouTube nog terug te vinden. Drie kwartier genieten, dus dat is zonder meer een aanrader, maar er is nu ook de cd, die maar liefst een uur duurt, en die misschien nog wel mooier is.

Want hier kun je tot in detail horen hoe goed deze twee mannen het muzikale gesprek met elkaar aangaan, en hoe dat de ene keer, zoals in Reed, leidt tot fluisterzachte samensmeltingen terwijl er even later, bijvoorbeeld in Howling, op een onnavolgbaar agressieve manier gegromd en geschreeuwd wordt, zodat je constant op het puntje van je stoel zit – dit is improvisatie op zijn best. Het album begint met Stone, en dan sta je als luisteraar meteen op scherp. Mooi. De composities worden ter plekke gemaakt, zeggen ze zelf, en dat is verbazingwekkend, want ze zijn subliem. Een topalbum.

wu wei en klaas hekman oostum wind